Legitimerad Tjockhet

Tjena igen Bloggen!

Idag när vi satt på matte-lektion så bad vår lärare oss att diskutera huruvida ett problem kunde lösas med en formel som vi kom upp med eller icke, han bad oss dela upp oss i par och lite skämtsamt, helst med en som tror på konceptet och en som inte tror på det å "fight about it". Då öppnar vår matteklass coolaste kille munnen å säger "I probably shouldn't fight someboby in here!" å tyckte han va skithäftig. Å det är detta jag vill ta upp i dagens inlägg. Killen tyckte alltså att han kunde mosa vem som helst i klassen i en fajt, han hade alltså bra självförtroende, å det ville han dela med sig av till resten av klassen.

Till saken hör att snubben är en stor tjockis, å jag hade lust att säga till han att vem som helst här inne kan väll sätta snubbelben för dig så slutar du aldrig rulla, men jag insåg att det hade vart att gå långt över gränsen... Iaf han har tydligen detta obegränsade självförtroende för att han är amerikansk fotbollsspelare, han är säkert viktig för skolans lag, ingen aning, dom är vanligtvis riktigt bra, men dock inte i år... Hur som helst så hörs han mest i klassrummet och folk har tydligen respekt för honom. Å det är detta jag vill komma till; Helt plötsligt, bara för att man är amerikansk fotbollsspelare så äre okej att vara tjock!? Det är tillochmed en statusgrej!? Hallå,

Jag kanske överdriver, men det brann iaf till i skallen på mig idag när han tyckte att han va så tuff så han va tvungen å säga till hela klassen att det är nog bäst att ingen därinne skulle "fighta" honom. Jag funderade på att säga "Oh really, cause only thing I see looking at you is fat", å det är sant, inte ens med förstoringsglas skulle man hitta några synliga muskler på killen. Hade han inte spelat amerikansk fotboll så hade han kunna vart vilken otränad tjockis som helst, men nu bara för att alla vet att han är det så är han tydligen jättestark å tuff.

Hade jag varit idrottare, på iaf en någorlunda seriös nivå, å sett ut som honom hade jag suttit i ett hörn å hållt käften å skämmits. Nu istället kommer han in till lektion tuggandes på en sockerkaka eller med en stor energidryck typ. Hade en vanlig tjockis gjort detta så hade folk ju kollat på killen med avsky, kolla på han som aldrig kan sluta äta, men tydligen när man är "fotbollsspelare" då äre ingen som lägger märke till det. Jag förstår inte heller hur det kan vara så många tjocka försvarsspelare i amerikansk fotboll!? Linebackers, eller vad dom kallar dom, det måste väll vara bättre att vara rippad? Ett muskelberg i försvaret istället för en övergödd kille? Aa, jag vet inte !?

Missförstå mig rätt, jag har inget emot tjocka människor i allmänhet, mer än att jag tycker att dom borde träna mer så dom slipper dö i förtid osv... Men det är ju så orättvisst mot dom "vanliga tjocka", dom ser man ju ner på i hela samhället, det är ingen av dom som skryter med att dom väger över 120 kg. Varför äre så tufft å väga 120 kg bara för att man tillhör fotbollslaget då? Sen äre ju också så att en annan vet hur mkt tid andra idrottare lägger ner på att hålla sig i form, bygga "lean muscle" å käka rätt å sådär, sen kommer den där buffeln å kallar sig atlet.


Tilläggas kanske ska göras, att de tjocka fotbollsspelare förmodligen också ofta är väldigt starka, och starkare än en "vanlig tjockis", samt att killen i min klass kanske skulle spöa merparten av våra mattenördar till klasskamrater (inte mig då ;) ), men grejen är ju bara att killen öppnar munnen å alla tycker att han är så stor å stark å cool. För mig kommer dessa killar aldrig bli tagna på riktigt allvar och jag kommer aldrig se dom som riktiga atleter som kan jämföras med killar som spelar valig europeisk fotboll, hockeyspelare på elitnivå, boxare, längdskidåkare eller vem som helst där halva prestationen är bara att hålla sin kropp i topptrim...

PS Jag kanske överreagerade på det här, lr iaf själva situationen, men jag vet att väldigt många känner samma förundran över det här fenomenet och jag kan helt säkert säga att jag inte är ensam om att tycka det här...

/Jögga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0