Legenden nummer 1

Sven Tumba, föredetta Johansson,

man tappar hakan när man förstår vilken människa han var. Jag satt å körde nya lastmaskinen i somras å lyssnade på P4 när han plötsligt dök upp i högtalarna. Sen dess har jag varit ett enormt Sven Tumba fan! Jag har aldrig hört ett bättre radioinslag än det. klart att jag visste vem han var innan å allting men, just då gick det upp för mig hur skön han var som person. Väldigt speciell personlighet på så vis att han delade med sig väldigt mkt av sig själv.

Därför var det såklart oehört tragiskt att höra att han gick bort ganska nyligen. Jag har läst massor med artiklar och kollat på tv-klipp med Tumba nu i efterhand och det slår mig varje gång hur stor han är. Att han va den som fick folk i Sverige att upptäcka sporten ishockey gör ju inte saken mindre för en mega-hockeynörd som jag själv och dessutom, fick jag reda på idag, kom han på slagskottet. Den som annars förknippas med den som lärde sig att skjuta slagskott först i världen var Stan Mikita. Det kan vara möjligt att var den första som började spela med vinkel på bladet, om jag har blandat ihop fakta, men annars så hade jag för mig att han "uppfann" slagskottet nån gång på 60-talet. Isåfall skulle ju Sven Tumba ha varit föe honom med det och det är det jag tänkte påpeka, att isåfall så borde ju Tumba få credden för det istället...

Hur som helst så var dom bägge otroliga spelare för ishockeyns utveckling!





Ja enligt den här videon ovan så va Stan Mikita den första att vinkla bladet på ishockeyklubborna. Jag har för mig att jag har läst i ProHockey för längesen att han var den första som kom på slagskottet, å det skulle ju kunna vara logiskt att det hänger ihop, att när han fick en vinkel på bladet blev det lättare att skjuta bra slagskott.



Inte bara hockeyn kom han på, slagskottet, golfen och dessutom blev han stor i Ryssland å hjälpte barn i Afrika. Behöver jag ens säga mer?!
Hahahaha, bara en sån grej att han åker Eurocopter är ju den fränaste någonsin! :D




Här är iaf delar av det inslaget som jag hörde på radion i somras...


Kommentarer
Postat av: Mikael Lundström (IFK Kiruna)

Hej,

En ikon har gått bort både inom ishockey och allt han gjorde för golfen i Sverige!

Vill bara säga att det var Bernard Geofrion (Montreal Canadians) som uppfann slagskottet och därav hans smeknamn bombom! Stan Mikita och Bobby Hull utvecklade den hookade klubban!

2011-11-21 @ 22:22:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0