Fuuny Facts, Amerikanska listan 2



Här är en liten rolig grej som vi har diskuterat i min historia-kurs. Min lärare är en de bästa jag någonsin haft och han gör allting väldigt intressant. Vi har hittat historiska händelser i Amerikas historia sen Christopher Columbus kom hit till alla dom här egenskaperna som folk har gett amerikanarna. På samma sätt kan man hitta historiska händelser, anledningar och betydelser i alla länders historia som gör att dom beter sig osv som de gör idag. Det är lite kul, vore kul att göra en sådan kurs om Sverige. Det visar sig också i sådana här undersökningar att det som folk uppskattar och gillar med ett land eller med folk är ofta nära relaterat eller har en samband med det dom inte gillar med ett land. Tex gilla många att det är så jämnställt mellan könen å att kvinnor har så "hös status" som dom har i USA, men samtidigt finns det samma tyckare som på listan skulle säga att de inte gillar hur kvinnor klär sig, alltså att dom klär sig omoralsikt, eller anständigt för en kvinna osv vilket är ett resultat av jämnställdheten/kvinnans ställning i samhället. Finns säkert många mkt bättre exempel.

Det är ju bara kolla på listan ovan så kan ni dra era paralleller och slutsatser själva. Min lärare har jobbat i Japan och Kina tror jag, och på Bahamas om jag inte missminner mig, och har således sett mkt av världen å har en väldigt bra självinsikt om hur amerikaner är. Vilket är väldigt ovanligt...

En annan rolig grej är att jag själv gjorde en sån här liknande lista fast med skillnader mot Sverige förra året, för er som är intresserade av att läsa vad jag tyckte om det då, eller vill jämföra med dom här mer allmänna undersökningen rekommenderar jag att gå tillbaka i mina tidigare inlägg å spana in det!

Dessutom vill jag bara avsluta med att säga en sak, människor verkar det som handlar alltid av två olika skäl, som kan leda till krig till exempel. Det verkar som att det alltid är en av två orsaker bakom detta, nämligen; EKONOMI eller RELIGION. Bara en sak att fundera över om man känner för det!

Ha det bra

/Jöggson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0