Arbetsbördan och skillnader i studiekultur

31 sidor ekonomi + att jag har skrivit en dikt på en sida om effecter som skiftar utbud och efterfrågan och lämnade in ytterligare en reading response idag på 7 sidor vilket gör att jag kommer upp i 39 sidor ekonomiarbete såhär långt! Då har vi kommit in på 7e skolveckan härborta.

Då ska det tilläggas att jag har skrivit två essäer till "freshman studies"-kursen, gjort ett tal där, skrivit en historiauppsats på 8 sidor, en artikel om mentalitetsskillnader mellan Sverige och USA, där jag förklarade janteöagen med mera och gjort 4a stycken hemarbeten i calcus, vilket är ämnet som jag laft klart mest energi på. 

Fick förresten tillbaka min midterm exam1 där idag, där jag var typ helt säker på att "faila" men lyckades iaf undvika ett F och få ett D, men en poäng 30/50. Så det va kanske en gad överaskning ändå vilket gör att jag krigar på med den kursen fortsättningsvis med. Vill passa på att tipsa om en hemsida som är helt underbar. Den innehåller i princip allt, i undervisningssyfte i form av instruktionsvideor för olika ämnen både på gymnasienivå men främst universitetsnivå. Det är en indier (amerikan) som gjort videos å lagt upp på youtube till sina kusiner eller dylikt hemma i Indien att lära sig så dom skulle kunna gå på amerikanska universitet lr nått dylikt, men klippen har blivit omåttligt populära... Kolla in khanacademy.org

Riktigt najjs, fick tipset av Tobias!

Annars som ni förstår är det en otroligt stor arbetsbörda i form av hemarbeten och andra sorters "assignments" härborta. Man är väll lite ovan, har lite dålig studieteknik och time management, men det är ändå mycket att göra, speciellt om man vill ha bra betyg. Iaf så är det endel skillnader från att plugga på Södertörns Högskola i Stockholm, Sverige. Det är både för och nackdelar. Så jag tänkte skriva lite mer om det senare. Men största skillnaden är väll förutom allt det runtomkring skolan med sporter å livet på campus är väll att vi får mycket mycket mer "läxor" här. I Sverige var det mer egen läsning, självstudier och lite mer eget ansvar osv... Dessutom går jag på en privatskola med mindre klassstorlek vilket är riktigt najjs och utgör också många skillnader mot de stora statliga skolorna både härborta och hemma i Sverige.

På onsdag har jag inlämning i Calculus, vi håller på å lära oss ett matteprogram på datorn som heter Sage som jag inte förstår mycket av. Sen har vi Murph-testet igen på morgonfysen kl 6 på onsdag innan jag har midterm exam i ekonomin kl 8, får se hur det går. Sen på torsdag drar dom officiella tryoutsen igång där truppen ska klyvas in till ett Varsity Team (A-lag) och ett JV Team (B-lag). Man kan dock få speltid i bägge lagen under säsongen osv...

Nu ska jag försöka få i mig lite sömn, ha det bra allihopa så hörs vi!


/Martin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0