Snacka om ironins skilda världar!

Idag hade vi andra matchen den här helgen mot Bottineau från North Dakota State. Igår hade vi "lånat" med oss 5 spelare från a-laget. Då dominerade vi matchbilden som jag skrev igår, vi verkligen kände att vi var bättre, men lyckades inte få in pucken samtidigt som vi bjöd dom på individuella misstag och utvisningar...

Idag så hade a-laget sin "back-to-back" borta mot St Thomas University som dom spelade hemma mot igårkväll. Så idag fick vi inte låna några "a-lagsspelare" att spetsa truppen med. Coachen för a-laget ville väll vänta in i det sista med att ta ut truppen för a-lagets match, för å:
- visa att "ingen är säker på sin plats" eller ngt liknande. 
- Annars så var det för att alla som är med i truppen ska åka med på bortamatcherna "för att skapa stämning och lagsammanhållning" å "känna att man är med i laget".
- Eller så visste han inte vilka han skulle spela med helt enkelt och ville ha mer tid på sig att bestämma sig.
-Eller så tog han med sig alla 10 backar (som representerat a-laget såhär långt), och 15 forwards, fast han bara spelar med 6 backar och 12(/13?) forwards i matchen (som får byta om...) ...för att ha nån som sköter videokameran och filmar matchen åt honom så dom har matchvideo att analysera sönder efter matchen i sin videogenomgångar.

Som sagt så vet jag inte vad anledningen var att vi inte fick några spelare idag men jag kan inte komma på någon annan anledning än dom jag nämnt ovan så det var troligtvis ngn av dom eller en mix av dom...

Iaf detta faktum plus att två av våra forwards var skadade, å en av våra backar var avstängd (av coacherna eller skolan? tror det var av coacherna...) för att han hade blivit haffad av polisen två gånger för olagligt drickande/intag av alkohol som underårig. De flesta spelarna i b-laget är 19 eller 20, nån 18åring kanske, vilket betyder att dom inte uppnått "drinking age" alltså åldern när det blir lagligt att supa. Krökar gör dom ju såklart ändå, men varje gång dom blir stoppade eller upptäcka av "life security", vilka är väktarna här på skolan eller polisen så får coacherna ett meddelande osv... Böter kanske dom får med eller samhällstjänst, iaf ibland.

Iaf vi har inte en så stor trupp i b-laget, många slutar när dom inte kommer in i a-laget och många lägger av för att satsa mer på skolan (eller krökandet...)

Så vi stog där med FYRA backar och FEM forwards. Tränaren satte upp en av våra backar som forward, vilket betydde att vi spelade med 3!!! TREE, (ja det är inget skämt), backar hela matchen :P

Det är bland det roligaste jag har varit med om. Jag trodde vi iaf skulle ha 4-5 backar å tänkte att; "fan va kul å få lira mkt idag, man kan inte gnälla på speltid iaf...", sen spelade jag säkert 45 minuter av 69. Kanske mera, haha. 

Det var väldigt speciellt, jag blev lite nervös för jag inte visste hur mkt man skulle ta ut sig därute på banan. Det slutade med att jag i princip bara gled hela tiden som på allmänhetens åkning å spelade mest enkla passningar, chippade lite plexi ibland osv... Efter första perioden var jag inte ens trött, tänkte, "helvete jag tog ju i mer på uppvärmningen när jag va ute å sprang å gjorde gymnastik innan matchen än vad jag gör nu, lite måste jag kunna höja i intensitet". Jag fick en tackling när jag gick ner å hämtade en dumppuck så det sträckte till i ryggen. Fick lite flash-backs från förra året när jag bröt min hand i El Paso. Så nonchalant kunde jag inte spela tänkte jag. Det är inte värt att bli skadad bara för att du inte ska ta i å spara energi, för att vi spelar med 3 (!!!!!) backar. "Martin du kan glida å spela energismart, men när du går in i situationerna måste du gå in hårt. Det blir lätt att man blir slö, lättsam å så när det går lätt, när man känner att man är överlägsen, samma sak blev det i El Paso förra året. Men idag hade vi verkligen inte råd med en skada på ngn spelare heller så...

Iaf så fick jag väll några tackligar till som jag inte hade behövt fått om jag hade gått in hundra men blev inte skadad iaf, låg bara på insidan hela tiden, å spelade otroligt enkelt hele matchen. 

Det stod 2-0 till oss efter halva tredje perioden, jag hade tänkt att nu i sista kan jag trappa upp å göra mer saker därute, ta fler initiativ och åka mer skridskor osv, jag hade vid den tidpunkten inte gjort någon poäng å tänkte, vill jag så åker jag igenom å gör mål. Men samtidigt visste jag att skulle jag missa eller hamna kvar högt uppe i plan så skulle det bli livsfarligt, å tänkte att fan nej, det spelar ingen roll om jag skulle kunna göra många poäng, det är inte värt det att få syra i benen å se någon göra mål, å laget förlora matchen. Jag spelar bara för laget idag, tänkte jag. (vilket jag gör alltid, men jag tänkte jag fortsätter bara spela plexi ut å ligga långt tillbaka i banan...vilket inte hade funkat mot bättre motstånd) 

Å vi VANN matchen med 4-1! Efter att dom kvitterat när en av backarna fyllt på upp i anfallet å inte orkade jobba tillbaka, precis så som jag visste skulle kunna hända, så gjorde vi två mål till, varav det sista i Powerplay, där jag klev in i mitten på blålinjen å lossade en handledare som styrdes via en av våra forwards in i nättaket. Så jag fick min poäng tillslut ändå. Vad som var ännu mer positivt från ett individuellt perspektiv var att jag var inne på samtliga mål framåt, dvs alla 4a, å jag va inte inne på det enda vi släppte in bakåt. Jag var således +3, hade en assist i PP å hade en speltid på säkerligen över 45-50 minuter. Dessutom täckte jag 5-6 skott, men hade inte lika många skott på mål som igår för att jag inte hängde med framåt så mkt eller tog så många offensiva initiativ, men hade ändå 6-7 skott kanske.

Vi förlorade skottstatistiken med 35-27 idag å vann med 4-1, spelandes med två kedjor och 3 (!!!) backar.
Igår vann vi skottstatistiken med typ 50-25, lr 45-30 (vet inte den exakta siffran från igår), med 5 a-lagsspelare inlånade, å förlorade med 10-4! Haha nått sjukare i resultatväg har jag aldrig varit med om iaf, vi var liksom när att nolla samma lag med bara 3(!!!!) backar som vi dagen innan släppte in 10 mål mot :O?? Hallå, det ska ju inte kunna hända, speciellt inte när dom "fem bästa" (jo tjena) inte var med idag...

Tänker inta analysera sönder det här mera nu, men konstaterar att jag aldrig haft så mkt speltid i mitt liv förut, att jag har en poäng i snitt per match såhär långt och att jag inte dragit på mig en enda utvisning på dessa två matcher.

Kanske spelade vi mkt mer ödmjukt idag i försvaret, kanske försvann några av dom sämre pjäserna ut ur laget sen igår, jag har inte dom exakta svaren men jag vet att det har hänt å det är HELT UNDERBART ATT VINNA!

Om en timme så börjar a-lagets match mot St Thomas borta. Nästa match för b-laget är på onsdag!

Förhoppningsvis kan det komma upp lite bilder å evetuellt video från matcherna inom kort...

Håll ut

/Jyrginho


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0