Rinken

Nu har jag fixat lite bilder på rinken och omklädningsrummet. Det efterfrågas alltid, å anses som en statusgrej när man jämför lag. Vi har det å det å det å det, såsom stort, modernt omklädningsrum, bra gym, stor arena med många korridorer och många läktarplatser... Sånna saker är viktiga för många. Å visst är det mycket roligare att åka å träna varje dag om man har det lyxigt, så fullt förståeligt. Jag har lagt upp lite bilder på hur vi hade det i Fresno, El Paso och i Albany förra året. För er som är intresserade av det för jämförelser eller om ni är sugna på att testa spela häröver lr så...

Jag får altid frågor av folk som är sugna att åka över, men det är verkligen svårt att förklara allting, det känns som man verkligen måste uppleva allt för att få en känsla för hur allt fungerar. Iaf, valet av lag i somras föll alltså på St John's University. I våras gick telefonen varm och mailen var också het, jag hade konkreta förslag från ca 5-6 lag i NCAA D3, ett i NCAA D2 och även från ett par lag hemma i Sverige som ville att jag skulle spela för dom. Av de som var mest intresserade av college-lagen var New England College, Assumption College, Becker College, Suffolk University och Bethel University tillsammans med St John's som jag valde. Det är alltid riktigt kul när folk vill ha en i sitt lag, den uppskattning som man då får för att man jobbat hårt. Nu valde jag St John's av en rad anledningar, främsta var väll att det var den bästa skolan akademiskt med en ranking bland de allra främsta "Liberal Arts"-Universiteten i USA. Av tusentals skolor låg St John's på 62a plats, vilket säger väldigt mkt. Ingen av de andra skolorna var lika bra akademiskt även om jag tror att ett lag som New England College kan vara lite bättre rent hockeymässigt. Andra orsaker till att jag valde St John's var det ekonomiska, vilket de erbjöd mig ett bra stipendium och att jag fick ett bra intryck av tränaren.

Som ni vet så kom jag inte ens med i laget som jag skrev om nedan, får spela med b-laget å försöka kriga mig upp igen å dom som känner mig vet hur hårt jag tar det. Men det är så härborta. Spelar ingen roll var du kommer ifrån, vad du har gjort förut, hur hårt du har jobbat under sommaren, vad din mamma eller pappa heter, iaf inte om dom inte spelat i NHL, det enda som betyder ngt är vad du presterar under dom där 4 dagarna som tryouten pågår. Lite tråkigt, men samma förutsättningar för alla, så man ska inte gnälla.

Ett av de stora minusen med St John's University gentemot andra skolor är att vi inte har ngn rink på campuset. Därför måste vi åka 20 minuter med bil till vår arena där vi tränar och spelar matcher i en stad som heter St Cloud och där St Cloud States NCAA D1 lag spelar sina matcher. Arenan heter National Hockey Center, det är en ruggigt fin arena, precis som alla de andra arenorna jag spelade i förra året. St John's a-lag har ett fint omklädningsrum, men när man är nerpetad till b-laget får man sitta i ett helt vanligt omklädningsrum. Eftersom jag har pendlat i stora delar av mitt liv till träningar å skola såg jag det inte som ett stort problem att pendla till träningar å matcher, därför tog jag ite så hårt på det, å det gör jag fortfarande inte.









I USA är man alltid väldigt tydlig med att skylta med dom framgångar som man har haft genom åren, så är det överallt, dom försöker skapa en vinnarkultur, vinnarmentalitet i sina lag. Jag vet att ett lag som Färjestad tagit efter detta väldigt hårt i Sverige. Tycker det vore kul om fler svenska lag skulle göra det. Vore väll kul att se stora "Banners" med årtal som laget vann serien, gick upp i divisioner osv i Köpings Ishall till exempel!?? :)




Huvudrinken, vet inte hur många personer den tar in men säkert 10000 iaf.









Nästan varje ishall/arena här borta har sin egen Pro Shop, det är typ hockeybutik. Den här är dock bara som en kiosk där man kan hyra skridskor med mera. I vanliga fall är dom typ som en vanlig svensk hockeybutik. Ganska gisvint med butiken i arenan så man inte behöver åka så långt när kidsen behöver prylar :) Även detta ngt för Sverige att ta efter må hända ?







Olika godisautomater och läsk, energi- å andra dryckesautomater finns det i varje hörn härborta känns det som, kanske något Sverige inte skulle ta efter :P

ATM:s dvs uttagsautomater står det lite överallt med vilket är smidigt, men det är ju inte lika kul när man kollar på kontoutdraget å dom drar 35 spänn varje gång man ska ta ut en slant...

Observera det mycket stategiska placerande av "cash"-automaten precis bredvid godis å läsk burkarna. Vilken himla tur att det fanns en sån där, det var ju verkligen "tur"! :D

Kan tillägga att på den lokala krogen finns en likadan ATM precis bredvid bardisken :P Det gäller att göra lätt för sig, inte kanske alltid det bästa på lång sikt dock, om man inte är den med vinstdrivande syfte förståss...



B-hallen, här tränar vi ibland, detta är a-laget som avslutar träningen med väldigt tuff skridskoträning. Det är faktiskt något som är väldigt mkt tuffare härborta tycker jag, man åker med skridskor, uthållighetsåkning alltså. Normalt sett avslutar de flesta lagen med circa 10-15 minuter skridskoåkning varje pass vilket jag gillar, oftast :)



Det har blivit lite prestige härborta på vissa ställen med att kunna klämma in så många rinkar som möjligt i sina arenor, tydligen så bygger dom en arena med 11 rinkar någonstan härborta som grabbarna snackade om. En annan har åtta stycken. En arena som jag spelat väldigt mycket i uppe i Boston har sex stycken, vilket för mig kändes som en djungel. Detta är absolut någonting som Sverige borde ta efter med tanke på den trängsel som existerar i princip överallt om istiderna...

Det var väll allt för idag,

keep up the hard work fellows,

/Marty


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0