MNJHL, Edina Lakers å deras Japanska Stjärna imponerar icke!

Igår hade vi vår tredje match för säsongen med b-laget. Vi spelade mot ett juniorlag från Minnesotan Junior Hockey League, vilket är en Junior A, tier III liga. Laget hette Edina Capitals, innan matchen snackades det om att dom inte hade ett så starkt lag i år och att dom hade #17, deras poängligaledare, som utstående spelare som tydligen skulle ligga i topp i ligan eller ngt. Det roliga med honom var att han var Japan :) Såg dock inte till han på hela matchen så vet inte va det var för ngt speciellt med den killen...

Vi vann matchen med 9-3. Matchen höll väll kanske J20 Elit-Låg division 2 klass lr dylikt... Således med min väldigt minimala erfarenhet av MNJHL-hockey så drar jag slutsatsen att den ligan inte håller speciellt bra klass. Finns säkert nått topplag som är okej men överlag en väldigt blek liga. Att jämföra med dom jag spelade i förra året så äre ingenting i närheten av EJHL, kanske skulle kunna mäta sig med WSHL-lagen men tror topplagen i Western States är bättre ändå.

För egen del rullade det väll på som vanligt, va inne på ett bakåt, i Power-Play (!). Min backkollega var nån hundradels sekund försen när han skulle stoppen en renspuck på deras på ute vid sargen, lyckades fånga den 2 centimeter utanför(!) blåa linjen, men beslutar sig ändå för att försöka dumpa ner den i deras zon istället för att spela hem den enkelt till mig som har tagit djup, vilket slutar med han i all iver lägger den rakt på bladet en av deras forwards så dom kommer 2-mot-1 mot mig, jag gör mitt jobb å tar bort passningsvägen, låter killen ta ett dåligt skott i bröstet på vår keeper, som släpper en retur rakt ut i slottet till deras tredje kille som ingen av våra forwards har backcheckat å fångat upp så killen hamrar den mellan benen på vår målvakt som inte lyckas hålla tätt, å pucken glider sakta över mållinjen precis så jag inte hinner dit å veva bort den, där jag står å håller min kille på bortre stolpen... Precis som den luftpastejen som keepern släppte in i första matchen så var det här ett mål som jag i princip inte kunde göra någonting annorlunda för att förhindra, således väldigt frustrerande... Jag har dock bara vart inne på 2 mål bakåt av de 14 som vi släppt in på de 3 första matcherna, vilket talar sitt tydliga språk...

Förutom bra +/- statistik så fortsatte jag att skjuta för allt jag är värd å hade säkerigen återigen över 10 skott på mål. Igår hade jag också lite flyt med mig å fick hänga två kassar! Äntligen, står nu på 2+2=4 poäng på 3 matcher, vilket får ses som godkänt men absolut inte mer.

På lördag möter vi vad som enligt coach ska vara det tuffaste motstånd vi kommer stöta på då vi möter Gustavus Adolphus College B-Lag. Mycket riktigt, ni som känner att namnet känns bekant har helt rätt, det är ett gammalt "svenskcollege", dom spelar till och med med Tre Kronor-tröjor, men med guld och vitt istället för gul å blå...

Riktigt häftigt tycker jag, dessutom vet väll dom flesta att det absolut populäraste laget här i Minnesota, amerikanska fotbollslaget heter Vikings :)

Vikingarna kom faktiskt till Minnesota, från Sverige (skandinavien), långt innan Kristopher Columbus "Upptäckte" Amerika. Men man hade varken verktygen eller intentionerna till att kolonisera eller bosätta sig på det sättet som Spanjorerna etc gjorde efter Columbus tid...

Men lite intressant fakta iaf, å vad hade hänt om Vikingarna verkligen hade haft verktygen och velat bosätta sig eller beslutat sig för at ta över de nya markerna... Ja det kan man ju fundera på, om man inte har nå bättre för sig...

Förresten så filmade dom hela matchen igår, vet inte om det ngt som jag kommer att ha tillgång till, om det läggs upp på nätet eller liknande men ska hålla lite utkik så ni kan få er några smakbitar :)

Måste också berätta om dagens nitlott/komiska händelse; hade tagit fel på datum/dag för min midterm-examensprov i Calculus, vilket jag fick reda på när jag kom dit idag var idag å inte imorgon så som jag var helt säker på. Så jag fick göra provet helt oförberedd vilket på ett sätt var jäkligt dumt för jag har på senaste tiden jobbat upp mitt betyg väldigt mkt där å nu blev det nog inget toppresultat, men å andra sidan slapp jag ju plugga hela dagen idag för att förbereda mig till imorrn istället, inget ont...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0