Mindre svammel å mer bildbevis


Ja i förrgår fick vi vår första snö, vi hade ngt som singlade i luften redan tidigare under veckan men det skulle jag icke vilja kalla snöfall i ordets rätta bemärkelse. Som vanligt, ter det sig som, när det blir snöfall, så blir det kaos i den amerikanska trafiken, detta är väll i nån grad sant för Sverige också. Detta är en bild på en SUV som ligger i en slänt bredvid motorvägen, typ ett jättebrett diket, längre upp i slänten ligger släpkärran, vilket inte syns på bilden, för övrigt vill jag återigen påskina min multitalang angående fotografering genom bilrutan, vilka allt som oftast blir jättetydliga...


I USA så cyklar man överlag mkt mindre än i Sverige. Man har inte alls samma miljötänk som vi har i Sverige (åresten av Europa, till stora delar?) Men här är dock någon fighter som hade satt på snöhjul på hojjen å begett sig ut efter den snorhala motorvägen, (OBS! Ej att rekommendera!) med tillhörande släpvagn.




Annars har jag väll gjort klart, vilket de flesta redan vet att det i stor utsträckning körs stora bilar i USA. SUV, trucks, stadsjeepar och pickuper, vad ni än vill kalla dom, dessto större dessto bättre å dessto mer status. Som jag tidigare beskrivit från förra året så hade/har många av mina lagkamrater egna trucks, eller SUVs ofta nyare modeller. Det extremaste fallet var väll en av mina lagkamrater i El Paso som hade en Ford Escalade, 8a sittsig, helt sprojlans ny, å killen var 17 år å hade varken inkomst eller gått klart gymnasiet...


Annars har dom för övrigt mkt svårt att tro mig när jag berättar vad vi betalar för bränsle i Sverige. Dom är häpna när jag berättar om hur mkt det kostar att fylla upp tanken hemma å påtalar "that would never work here". Själva gnäller dom i princip oavbrutet på deras bensinpris som stigit mkt dom senaste åren å nu ligger på ca 6 kronor per liter!!!!!!!!!!

För Övrigt är detta Dan Nelson, min skjuts till träningen i princip varje dag, en ganska spelskicklig center. Detta är för övrigt ett av de fenomen som uppstår när man är petad till b-laget. Då får man bära sina hockeygrejjer till och från rinken varje dag å ha grejjerna i bås på campus VS om man är med i a-laget så behöver man aldrig släpa dom å man hänger bara upp dom på sin plats i omklädningsrummet.



Det är iaf ett par rejäla däck killen har fått på på den där cykeln, glad var han med, även fast snön bet han i ansiktet. Bra inställning!



Precis som i alla de lag (3) som jag spelade i förra året så måste man ha klä upp sig på matchdagarna = dresscode.
Skjorta å slips å kostymbralorna på alltså. Jag vet inte vad jag ska tycka om det, när man kom in i en arena med 2500 åskådare å man skulle stanna kvar efter matcherna å skriva autografer till fans kändes befogat och mycket bra, i New York där vi spelade inför ett 10-tal scouter och de närmast sörjande kändes det lite överdrivet... Överlag tycker jag det är en rätt kul grej, något som man skulle kunna ta efter i Sverige, bara för att skapa rutiner osv...


Farming, Hunting å Fishing är ju otroligt stort här i Minnesota. I midwest är väll den största bonde-kulturen om man ser till hela USA och de flesta av mina klasskamrater och lagkamrater håller på med jakt. Det är omåttligt popälrt å förra helgen när rådjursjakten började var det mångas farsor som kom å hämtade sina söner å så va de borta å jagade över helgen. Fiske känns inte riktigt lika stort å häftigt som jakten, men de flesta fiskar ändå litegrann också. Att se John Deere lastmaskiner hemma i Sverige hör inte till vardagligheterna, där litar vi på våra svenska Volvos. Meh häröver är det väldigt mkt CAT och John Deere som gäller för entrepenadmaskiner.


Här är b-lagsmatchen mot Gustavus, jag har valt nummer 14, vilket är det nummer jag helst spelar med.










Efter matchen satt vi i restaurangen å kollade på amerikansk fotboll på storbildsteven, bra krage och dubbelhaka för övrigt.


Som jag klargjort flera gånger tidigare så är det mesta i större storlek härborta, ta bara en sån sak som ketchup-"hållaren"/"Burken" som man tar till stripsen. Man kan ju nästan bada i den om man skulle vilja det. På tal om slöseri; bara vår skola slänger ju tonvis med mat varje dag, man försöker litegrann med temat "hållbar utveckling" (sustainability) härborta med det har inte kommit så långt än. Då brukar jag stolt tala om att Sverige är världsledande på miljöfrämjande/föroreningar/vårda miljön. Bäst i världen på miljö helt enkelt. Jag brukar tala så varmt om Sverige så dom brukar undra om det är paradiset ibland :D Till hsitorien hör att det sas på någon TV-show förra året att en undersökning hade visat att: "Svenska tjejer var dom mest sannolika att hoppa i säng med dig på första dejten" i världen...

Tyvärr har jag inte tillräckligt med empiriska data för att kunna stödja undersökningen. Vet inte riktigt vad jag ska svara när grabbarna undrar om det är sant!? :O




Här är min käre backkollega Benny, han håller på att "kryddar" sin "sub2 (dvs Subway-macka/baguette/långfranska) med chips. Det är en grym idé tycker han mkt nöjt :) Annars kan man se rätt underliga kombinationer, den konstigaste som jag hittills har fastnat för var när vi var på Wendy's hamburgerrestaurang på vägen hem från rinken. Då doppade dom strips i sin "Slurry-drink" (tror jag det heter), vilket är typ mjukglass/milkshake. Doppa stripsen i chocklad-mjukglass?! Jag vet inte riktigt, det är båda två jättegoda saker om man äter dom efter varandra, men ihop, ja jag har inte testat så, "jag vet väll inte"

Harrow-handskar för er med suddig blick ;) Ett av många hockeymärken som finns här i USA som inte finns i Sverige. Ett annat är Sheer-brook, ett tredje är Miklin...

Jag har så mkt mer å berätta å skriva men tror det får va allt för idag,

Trägeln Vinner!

/Borsov


Kommentarer
Postat av: Paul

Doppa stripsen i mjukglass på t.ex donken är guld! Svingott!!

2011-11-23 @ 01:04:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0