Teori I Religion/Seder å Utveckling

Ja som jag tidigare skrivit så tycker jag att iaf vissa delar av USA är mycket merkonservativa än man kan tänka sig. Det hänger lite ihop med att jag tycker man lever kvar i hur vi i Europa så på tron/religion för ca 70-80 år sedan. Det är lite kul när man studerar fenomenet, som vi alla vet så är det ju inte särskilt stor andel av den amerikanska befolkningen som levt i USA särskilt länge, alltså om man ser det ur ett historiskt perspektiv, alltså i princip alla amerikaner är ju invandrare, från olika delar av världen...

Fenomenet som jag vill ta upp i min teori I är inte direkt min teori utan bara en tolkning av saker jag hört som folk berättat med mera. Såhär iaf; När folk som flyttar långväga (invandrare) bosätter sig i ett nytt land, så ser man väldigt allvarligt på eller man kanske ska säga att man vill väldigt gärna behålla å fortsätta med sin kultur å sin religion å seder likadant som där man kom ifrån. Jag tror jag hörde denna teori första gången när det här med hedersmord var på tapeten.

Det var nämligen så att man hade konstaterat att hedersmord var vanligare bland muslimer som inte levde i sina respektive "hemland". Alltså rent teoretiskt så begick det tex mer hedersmord i Sverige än i något land i Mellanöstern, bara för å svamla till med ngt konkret... Detta är ju ytterst lustigt. Men det har sin naturliga förklaring.

Traditioner, religion, kultur allting förändras ju, allting utvecklas, så medans alla invandrare håller fast på sina sätt att fira eller andra saker vad et nu kan vara så förändras hur man gör det i landet man kom från. Resultatet blir att de som inte längre är kvar i sina "hemland" fortsätter, håller stenhårt vid hur man brukade göra, för att sedan om man skulle åka tillbaka dit man kom ifrån inte känna igen sig för att man numera inte gör på det sättet längre.

Det är lite det jag menar med att åka till USA kan på vissa sätt vara att åka tillbaka till Europa på tidiga 1900-talet eller så. Då fortåss beroende på när folket ankom till USA. Därför var det väldigt intressant för mig att gå i kyrkan på julafton å be bordsbön innan man käkar å sådär, för det var antagligen så mina förfäder gjorde exalt likadant hemma i Sverige.

Dessto bedrövligare då det här med hedersmord å sånt som man kanske slutat med i Mellanöstern eller vart men nu kommer ifrån å så håller man fast vid sånna grejjer i topp-moderna I-länder.

Många ekonomiproffessorer förutspår ju att dagens I-länder är framtidens U-länder å tvärtom av massa logiska anledningar som jag inte tänker gå in på i det hr inlägget, min teori har knappast någonting med det å göra men visar ändå p åhur bakvänt allting kan vara...

Tänk dig att du flyttar till Australien med din släkt, du vill fortfarade känna dig svenskt å firar midsommar med stång å sill å nubbe. Du lär dina barn hur man gör i Sverige osv, för att sedan när deras barn eller barnbarn återvänder en vacker dag inte alls kommer känna igen sig då man inte alls längre kör sill å Midsommarstång längre. Vad pinsamt när ingen vet vad man håller på med när man kör igång där med hoppa grodorna å alla bara gapskrattar åt en ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0