Showcase i Marlboro, Massachusetts

Ja, då har man precis kommit hem efter ytterligare en showcase turnering uppe i Massachusetts. Förra gången detta hände var vi i Fittchburgh å spelade, då vare bara lag från ligan, EJHL, som deltog. I helgens turnering deltog lag från EJHL, AJHL och Kanadensiska juniorlag. Vi spelade mot två Kanadensiska lag från Quebec, fransktalande muppar såklart. Så nu vet jag hur det är å spela mot kanadensiska lag också, det var en upplevelse. Första matchen vann vi med 4-1, det laget hade väll inte så mkt i turneringen å hämta, i första bytet fick jag dock ett stenhårt rapp över handleden, det slutade med att efter matchen var det flera killar som va tvungna å ta en sväng förbi den enorma hockeyshopen PureHockey för å införskaffa nya klubbor, totalt tror jag kanadickerna slasha av 7-8 stickor för oss :P Dom spelade väll ganska fysiskt med, mycket tacklingar å så hårt tryck på målet men det som va den stora grejjen den här matchen va hur fult dom spela.

Andra matchen förlora vi med 7-6, grymt slapp förlust från våran sida, va som att flera av våra killar inte riktigt ville ta hemjobbet å grovgörat, för överlag så var vi det bättre laget å borde ha vunnit matchen, tror vi vann skotten. De här killarna var lite större å lite bättre än det kanadensiska lag vi mötte i fredags men spelade inte alls lika fult med klubborna. Också det här laget var fransktalande å det blev lite mer som Frankrike/Kanada vs USA därute å en grymt massa trashtalk, något som är sjukt utbrett härborta å en extra krydda till spelet enligt mig. Iaf så han jag med å min andra indianare för säsongen som sedermera skulle leda fram till deras 4-3 mål, fick pucken på egen blå tog den nån meter ner i zon å skulle hitta en helt fri vänsterfw med en diagonalare på bortre röd istället för å lägga den enkla back-till-back, tyckte deras forcheckare fuskade lite på min backpartner dock iaf precis när jag skulle lägga mackan fick jag en lättare slash så passen fick feladdress rakt ut till deras högerfw, okej ingen fara på taket, han ikapp honom, men han fick av ett skott som gick utanför i kortsargen men fick nån skit-studs å ställde vår keeper helt å när deras andra fw va först på pucken blev det ju såklart mål i arslet, jaja lite oflyt å endel slarv från min sida, skit samma, shit happens, jag har redan gått vidare ;D Jag gjorde nån indianare från vänster hörn nere i El Paso med som dock inte blev till nått mål men ändå, man vill ju inte bli kallad indianhövdingen. Men som alla spelskickliga backar (utom Nick Lidström) gör man misstag då å då, det är bara glömma fort, indianare gör jag inte mer än 3 per säsong dock, så möjligtvis har jag en kvar å gö den här sässen men inte mer!

Annars kom jag ur helgen med +5 på två matcher, var riktigt nöjd faktiskt å hade ett stolpskott idag som jag borde fått utdelning på. Iaf har jag fått en låsning i ryggen, axlarna kronglar lite å det tillsammans med den här mystiska influensan lr va det är för skit jag har dragit på mig gjorde att jag ändå var nöjd med hur starkt jag kom upp i de bägge matcherna. Inatt dela jag hotellsäng med en ryss för första gången, från 6 tiden i morse hade jag inte så mkt till täcke så jag satte på mig kläderna sista timmen. Men det är inte varje dag man får dela säng med en äkta ryss så jag ska inte klaga.

Annars hade jag också en riktigt klocka idag på en fransktalande mupp, han hade blicken på sina egna skridskor lr nått då fick han lära sig direkt genom en openice-are från Jögga så han flög å blev liggandes på rygg, alltid lika skönt å höra jublet från det egna båset efter en tackling när nån ramlar, dom är tokiga i sånt, å det ger lite extra energi å intensitet till matcherna, något jag skulle vilja höra mer av i svensk hockey, det tillsammans med trashtalket, där har vi mkt å jobba på!

Annars är den här rinken vi spela på i Marlboro riktig coll faktiskt, har spelat där tidigare när jag i våras deltog i en Showcase-Cup för inbjudna spelare, kallad Beantown Classic. Arenan har iallafall 4 eller 5 rinkar som ligger vägg i vägg, när man kommer in är det en stor hockeyshop till vänster i korridoren, sedan en trappa upp äre som en stor hall, med fönster ut mot alla rinkarna på alla sidor, å en restaurang längst bort. Arenan är som gjord för å ha cuper å turneringar av olika slag å det är perfekt för scouting då dessa kan vandra runt bland rinkarna å kika in alla matcher.

Dethär med showcase-turneringar är ett inslag som alla juniorligor i USA har å det riktar sig till att spelarna ska få bra möjligheter att visa upp sig för college och NHL-scouter som alltid flockas kring dom här eventen. Det är en smart idé å en lite extra krydda från de vanliga helgerna med dubbelmöten mot samma lag.

Världen är väldigt liten, jag träffade på en kille som jag gått med på Fiskens hockeyskola i Furudal med förut, fajtern från Fresno-laget hade tydligen även han fått lämna för honom stötte jag på i en korridor även om han inte hade alltför mycket å säga till mig. Tror inte han gilla svenskar...

Sedan tycker ja det var för himla trevligt att ryssarna vann JVM-Guld, vilken story det blev å alla här pratar nu om hur galna ryssar är efter deras festande å firande efter segern. Bra för hockeyn också att inte Kanada vann igen, det här gynnade nog faktiskt alla andra länder utom Kanada å det är ju bra för hockeyn som sport!

/Jörgen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0