Kosthållning i USA å mina 3 svagheter som människa

Ja, jag försöker så gott det går å hålla en bra kost. Men det är inte alltid det lättaste i det här landet. Fullkorn å mörkt bröd vill dom inte höra talas om å frukt å grönsaker finns ju i pillerform... De flesta råvarorna finns annars å få tag på. Till exempel så har jag köpt stora laddningar havregryn och mjölk. Det är nämligen så att jag inte alls gillar att laga mat, därför kan man väll också säga att jag inte är speciellt bra på det.

Men havregrynsgröt med skivad banan i å mjölk till det är en av Guds bästa gåvor till folket, häll upp en tallrik i stort sett full med gryn, sätt tallriken under vattenkranen tills vattnet precis ska svämma över kanterna på tallriken sen in med den i mikron 3 min så äre serverat! Ja, skala en banan å skiva den med tummen å skeden å sen mixa upp skivorna med gröten, bygg som ett litet toppigt berg i mitten av tallriken för att sedan kunna tillsätta mjölk runt om på kanterna.

Nyttigt, å gisvint! Jag äter det minst en gångom dagen, ofta två, sitter aldrig fel. Annars äre en ganska ensidig kosthållning jag har för tillfället. Innan flytten hit till Albany hade jag ju allt upplagt på silverfat då mina billetmammor försåg mig med bra kost å lagade all mat åt mig, nu är jag ju tillbaka å får ta hand om mig själv igen å då kan det se ut ungefär såhär;

Frukost: Två brödskivor (troligtvis gjort på nån slags surdeg, var det närmaste jag kunde komma mörkt bröd :P gott som fan iaf), två skivor ost emellan, osten köper man alltid i skivor, dessutom är dom inplastade skiva för skiva, inget miljötänk där direkt, en bologna skiva (nån slags korv/skinka, tror det är kyckling å kalkon inblandat, möjligen även gris, vet att min käre vän David Hofling åt nått liknande i Sverige som han kallade kalvkorv, det var därifrån jag lärde mig å käka det...) Ett glas juice, färskpressad apelsin eller grapefrukt med mkt fruktkött. Ofta en banan och en yoghurt (finns bara i "små barnförpackningar" typ Yoggi junior. En Gatorade/Powerade på väg till träningen.

Brunch: Eftersom vi oftast tränar på morgonen vid 8-tiden så gillar grabbarna att inte äte speciellt mkt innan, många äter inget alls, men efter träningen gör dom en riktig amerikansk frukost, så det där har jag hakat på, blir ju typ en tidig lunch kan man säga. Då käkar man scrambled eggs, bacon lr sausage (inte korv), pannkakor (tjocka) med sirap, ofta choklad eller blåbärspannkakor som man köpte på pulver, skitsmidigt! ;) å gott. Till det brukar vi dricka chokladmjölk, för jävla fin dryck, dessutom bra efter träning som återhämtning.

Lunch: Då blire ofta köttbullar å spaghetti, med salt, peppar och tomater eller kör jag i lite såna där djupfrystmix med olika grönsaker tillsammans med köttbullarna i stekpannan, blir typ smörstekta grönsaker, typ broccoli å majs å sånna där fina grejjer. Så dricker jag is-te, gatorade, mjölk eller juice till (ja vet inte jättebra/men gott! :) )

Innan gym mellanmål: Kör man gröten, sen har jag precis införskaffat ett "pre-workout" kosttillskott som heter Jack3D. Dricker man det också. Det är andra gången i mitt liv jag kör ngt sådant kosttillskott, hade No-explode förra sommaren etag efter rekommendation av gym/kosttillskott-experten Erik Öhling, men annars har jag bara vi en antal gången kört lite proteinshakar å gainers, Typ Supermass fuel, gainers explosion och whey-80. Men kroppen min har jag byggt upp på bra husmanskost från mamma, grädde i vällingen, osilad mjölk å egna biffar hemma på gården ;) Iaf grabbarna här i laget kör med sånna här pre-workout grejjer å en burk kosta bara 25 dollar så jag tänkte jag testar, sen inbillar man sig att det funkar så gör det ju det också. Nu har jag inte fått den effekt jag önskar då jag tappat syn å hörsel å hållt på å svimmat efter seten när man tar ut sig på gymmet så måste läsa manualen tror jag, för nått säger mig att det inte är den effekt man letar efter :P Tror man ska käka å dricka mkt i samband osv. jaja

Middag: Blir ju middag på kvällen, ofta mackaroner, med antingen chicken nuggets eller vanliga kycklingfiléer, har spexat till det ibland med pommes eller ris men oftast blire mackaroner lr nudlar. Ibland gör jag hamburgare på "grillen", dom har typ som ett voffeljärn man kör kött-produkterna i grillar dom, så det är bara slänga i dom där, behöver man inte oroa sig för å bränna å inte diska stekpannan eller ha nå margarin heller... Gisvint!

Sen har jag fastnat för det här med amerikanska c-vitaminpiller å Powerrade å Gatorade, C-vitaminenpillren är precis som nallebjörnar man köper i lösvikt från karamellkungen hemma, grymt smaskiga, man får bara äta 3 om dagen dock (inte bara vitamin C), men jag brukar ofta kö 4 ändå för dom är så smarriga. Dessutom fascineras man av hur billigt det är med alla energidrycker här borta, dessa är 1-liters å kostar 88 cent styck, vilket med dagens kurs är ca 5,9 kr!!!

En halvliters Powerrade hemma kostar väll runt 18-20 lr nått alltså äre 6 gånger så billigt här i USA på den fronten, snacka om att vi är BLÅSTA ! :D



Just ja sen, matlagning ja, det är alltså en av mina svagheter här i livet. Dom andra två är att jag kör bil alldeles för fort i trafiken, är svag för farter å håller inte alltid klockrent efter reglerna.
Och att jag alltid kommer sent.

Jaja tre ganska stora svagheter säger någon, jojo men det kunde ju vart bra mycket värre!

/Jögga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0