JVM

Tyvärr så har jag inte kunnat se SVT:s sändningar pga att dom inte har rätten å visa JVM här i USA å i Kanada då TSN samt NHL Network äger rättigheterna. Iaf så är det ju väldigt tråkigt att man inte får höra Chris å Wikegård, de är alltid lika kul, även om jag inte alltid håller med å de inte alltid säger de smartaste å mest intressanta grejjerna så måste man ändå erkänna att dom alltid är grymt roliga å följa, man bjuds alltid på ett mördande skratt å de har ett brinnande engagemang som man önskar många kunde ta efter!

Till exempel Wikegårds kommentar om Derian Hatcher är ju klassisk, "Ett glidande utedass" hahaha. Han har så många fler med tex "scchmakke-bonk" när Lidas avgör OS-finalen. Han har många som jag glömt bort men tyvärr kanske finns det något highlight-klipp på youtube, det måsta jag kolla upp...

Iaf så har jag fått följa Sverige i de flesta matcherna, men med amerikanska kommentatorer osv, vilket dock har varit väldigt lärorikt, ska berätta lite mer senare hur de ser på svensk ishockey osv i det stora hela härborta. Det är facinerande å uppleva hur olika vi traditionellt sett ser på sporten ishockey. Det är väldigt mycket mer en "kampsport"/kroppskontaktssport här borta. Alltså det är mera än man tror, inte bara ett dom gillar att spela fysiskt utan de tycker att det är en så viktig del för å vinna matcher! Ett helt annat synsätt än vad vi har i Sverige.

Tex att passningarna sitter tejp-till-tejp är ganska viktigt för oss i Sverige, att uppspelen är synkroniserade å att man åker skridskor å rör på fötterna i försvarsspelet osv. Inget av detta är särskilt viktigt i USA, visst vil tränarna att man ska sätta pucken på bladet med passningarna men det är inte så farligt om man missar, ingen kommer bli bänkad för en sådan detalj, eller tycka att det skulle kunna vara ens i närheten av lika viktigt som att fullfölja sina tacklingar i forcheckingen, rensa bort motstådare framför målet eller täcka skott.

Idag på matchen så fick vi sågen av vår tränare som tyckte vi spela som kärringar, han uttrycke sig att ishockey är en sport för män å den vinns vid sargerna, han refererade till matchen mellan Kanada å USA dagen innan å mena på att vi motsvarade USA i den matchen. Andra matcher kan man få höra att vi förlora idag för att det andra laget täckte mer skott än oss. Hur ofta är det den stora anledningen som tränarna tar upp efter en förlust i Sverige, ja tämligen sällsynt enligt mig.

Jag säger inte att det ena sättet att tänka är bättre eller sämre än det andra tvärtom så tycker jag det är roligt å jag glädjer mig åt att ha fått chansen å uppleva så två olika världar. Såklart är det mkt som är detsamma men jag tycker att sporten är väldigt annorlunda faktiskt, å speciellt hur man ser på spelet å på olika spelare kan göra mig tokig ibland.

Jag vet att jag sagt det här till mina kompisar många gånger men det åkte över en hel hop med svenskar för å spela på den här sidan i år, inom juniorhockeyn då det vill säga. En av de som åkte över å som jag bodde ihop med i Fresno var Markus Palmberg, från Rättvik i Dalarna, spelades för IFK Ore, http://www.eliteprospects.com/player.php?player=33813    Enligt mig den enskilt skickligaste forwarden vi hade i Fresno, offensivt alltså. Varför skulle man ens komma på tanken att trejda iväg sin skickligaste forward ? Jag har inte förstått varför än, men tydligen så va den enda anledningen Markus fick ut av tränarna att han var för liten :O ? Å då är grabben inte nån minilirare alls, jäkligt tuff för sin storlek, inte rädd å smälla på å det fanns andra i laget som var minst lika små men helt utan samma talang. Jaja, ska förklara mer om hur jag tror att man ser på spelare här, även om det inte är logisk alla gånger enligt mig. Kolla statsen på Markus så får ni en bekräftelse på att han är duktig, å att han inte skulle platsa i den näst högsta juniorligan i USA, NAHL, är för mig en omöjlighet hur olika hockey det än är... Han åkte senare hem efter att ha blivit trejdad en andra gång från laget Corpus Christi men har ju haft en jättekul säsong såhär långt med Ore ändå.


Sen lurar man sig på att de amerikanska spelarna ofta har en fruktansvärt ful stil på isen, alltså dom bryr sig i allmänhet mindre hur dom ser ut på isen, samt att de tycker helt andra saker ser bra ut också såklart. Amerikanerna tycker ju att vi Europeer har ful stil på isen å det kanske är till vår nackdel litegrann med ?

Skulle kunna göra en lista med namn på svenska lirare som åkt hem efter att ha blivit trejdade osv, alla bra spelare, men av hänsyn till dem så kommer jag inte göra nån sån lista nu iaf, eftersom jag heller inte vet hur allt gått till, några kanske tillochmed bara fick hemlängtan!? Även om jag har svårt å tro det...

JVM då, ja det är ganska stort här i USA, växer väl precis som i Sverige men tror det har en lite starkare ställning traditionellt sett här ändå med tanke på att man mycket hellre ser på "ungdomsidrott" häröver än hemma. Ta en liga som Superelit hemma, det går ju inge folk å ser på dom matcherna normalt sett, även fast det är där alla stora talanger spelar, alla kommande NHL-proffs å de bästa juniorerna normalt sett. Det är ju grym hockey å titta på, naiv, skicklig hockey. Häröver är det helt annorlunda, College å de högsta juniorerna får ju grymt mkt mer publik än tex 3e-ligan för seniorer, vem vill se trötta seniorer när dom kans se de skickligaste unga hungriga 17-24-åringarna? De som kommer vara NHL-stjärnor i framtiden.

Sverige har iaf ett väldigt högt ansett hockeykunnande häröver, det märks att vi haft många framgångsrika här i NHL osv, å de finns en utbredd respekt för svensk hockey, även om man fortfarande hör här å där att vi spelar som tjejer...

Jag hoppas nu iaf att Ryssland vinner alltihopa, det skulle ju bli den bästa storyn enligt mig, sen bllire ju roligare om inte Kanada vinner vartenda år, det gör ju att andra nationer också ser att man kan vinna å vill utvecklas vidare...

Sen nu får vi ju se hur det går i bronsmatchen. Jag ber ju för att juniorkronorna tar sig samman å vinner för annars kommer jag få ett helvete de närmaste veckorna!

/Jögga



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0