Sid the Kid and Work Ethics

Det är lite kul hur man ibland har termer, ord och "sayings" som existerar och är vanliga, ganska viktiga här i USA som vi inte har någon motsvarighet till i Sverige, jag kan inte komma på jättemånga exempel just nu men det har funnits endel som man har försökt tänka efter finns det där "fenomenet" i Sverige, vad heter det på svenska. Ibland äre nog bara så att vi inte har det!

Så många sjukgymnaster, kiropraktorer, doktorer å kunnigt folk som jag talat med å låtit undersöka min rygg, å visst jag har fått förklaringar på vad som kan vara fel, jag har fått rehab-övningar å jobba med osv men jag har aldrig rent konkret fått en ord eller ett namn på vad det är förnått, äre ryggskott, är det en sträckning eller överansträngning osv.



Nu va jag hos min andra sjukgymnast med ryggen hör i USA å genast fick jag reda på vad mitt problem är, jag har problem med back spasms! Så skönt är det å bara få klart för sig, sätta ett ord på det å liksom, ja ni förstår. Letade efter en översättning eller förklaring på svenska men verkar inte som om vi har kommit på den här "sjukdomen" i Sverige än, å som så mkt annat ligger vi ibland lite efter i utveckling av olika saker. Ett annat område som jag tycker att framförallt kanadickerna är grymma på är specifik fysträning för hockeyspelare, dom ligger väldigt långt framme med utvecklade träningssätt som gynnar hockeyn.

Ett annat ord eller ja fenomen eller begrepp som är så viktigt som grundläggande när det gäller såväl idrott som livet i övrigt härborta är Work Ethics. Man pratar hela tiden om hur viktigt det är med "good work ethics" för att bli framgångsrik å när man beskriver folk så använder man ofta den termen. Hemma säger man väll; god inställning, man har blivit uppfostrad i en familj som jobbar hårt, attityd, TRÄGEL, nej jag vet inte, vi har inte riktigt någon bra term som jag kommer på nu iaf.

Jag kopierade förklaring till Work Ethic från Wikipedia:

Work ethic is a set of values based on hard work and diligence. It is also a belief in the moral benefit of work and its ability to enhance character. An example would be the Protestant work ethic. A work ethic may include being reliable, having initiative, or maintaining social skills.

Workers exhibiting a good work ethic in theory (and ideally in practice) should be selected for better positions, more responsibility and ultimately promotion. Workers who fail to exhibit a good work ethic may be regarded as failing to provide fair value for the wage the employer is paying them and should not be promoted or placed in positions of greater responsibility.

Läs gärna mera på http://en.wikipedia.org/wiki/Work_ethic

Det kan vara rätt intressant om man vill tänka över hur världen fungerar i olika sammanhang, å det vill man ju såklart! :D

 

 

Hittade också en serie, typ dokumentär som jag kan rekommendera, älskar själv sånna här, typ som 24/7 Road to Winter Classics elller Oil Change.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0