NCAA

Kära dagbok,

Idag har det varit ytterligare en skön dag i ett meningslöst hockeyliv. Först frulle, träning mellan 8 å 9 sen stannade jag i ishallen å kollade in Colgate's och RPI's träningar inför matchen dom spelade ikväll, vilken vi hade fribiljetter till liksom alla RPI's hemmamatcher å vilken Colgate faktiskt överaskande vann med 2-1 i övertid, dock kom inte vår allas käre vän Jack McNamara till spel pga ett brutet pekfinger. Collegehockey är riktigt kul, det är alltid bra inramning på matcherna, lagens/skolornas orkestrar är alltid på plats å "battlar" med fin musik mot varandra + att collegehockey har en genuint intresse hos hockeybefolkning, speciellt här på östkusten.

Jag tycker att skicklighetsnivån på NCAA D1 är riktigt hög, alla spelarna är bra skridskoåkare, dvs snabba, intensiva, dessutom har de flesta riktigt bra klubbteknik, det är endel riktigt spelskickliga lag såsom Boston College, där många stora talanger spelar. Sen är det lite från match till match hur fysiskt spelet är. Vissa matcher tycker jag det påminner om europeisk hockey, väldigt skicklig hockey men inte speciellt många tacklingar, inga fajter är tillåtna i college ska tilläggas.

Nu finns det ju 56 lag eller dylikt i NCAA D1 så det är ju givetvis ganska stor skillnaf mellan de 10-15 bästa å de 10 sämsta till exempel, men det är förvånansvärt, ändå tycker jämt, över lag. Alla kan vinna mot alla i princip. Jag skulle säga att skicklighetsmässigt så ligger NCAA på allsvensk klass/ riktiga toppen av 1an. Däremot är det ju mkt fler lag jämfört med de 14 som får plats i dagens allsvenska. Dock så brister det lite i tanke, det är ju trotts allt nordamerikansk hockey vi pratar om å man behöver inte vara en stor tänkare därute för å bli framgångsrik om ni hör mig... Det är också den största skillnaden tycker jag mot AHL vs Elitserien, elitserien är väldigt mycket mer tänk, smarthet, mindre "huvudet-under-armen-hockey"/tuta å kör. Vilket inte alltid behöver vara ett bättre koncept dock.


Sen är ju collegekillarna oftast mellan 20-24 år å det är väll lite tyngre killar överlag i en allsvenska låt säga. Men något som nordamerikanarna har i sin kultur är ju det eviga tävlandet. det är imponerande, även i juniorhockey/collegehockey, det finns så enormt många spelare som vill ha dom där platserna så det är alltid väldigt "competetive".

Ikväll var även Kevin McNamara, Chris Wagner och Mike Leidl i spel för Colgate, 3 duktiga spelare som jag lärt känna genom Jack, där Kevin spelat med Pat Kane i U17-landslaget, otroligt rörlig å spelskicklig back som vi kommer få se i Sverige inom 3 år troligtvis. Han är grymt sugen på å försöka spela "proffshockey" i Sverige efter examen. Chris är draftad av Anaheim och var poängkung, och tillsammans med radarpartern Charlie Coyle (som vi såg i JVM för USA) kungar i EJHL för South Sore Kings förra året, laget som vi fick pisk av i helgen med 9-2 by the way...

Så fick jag en ny klubba av Jack idag, en Bauer Vapor X60, i CD är dom rätt snåla överlag så vi får inga klubbor den här klubben så det var kanon att jag fick en. Lite kul story, Jack har bytt vinkel i år, dom har ju PM-klubbor i college likt elitseriespelare osv, å han hade PM klubbor i många år redan innan för han känner nån snubbe i branchen... Iaf bytte han från en Joe Nieuwendyk som hans förra vinkel var från början med vissa modifieringar till en ren Näslund. Det var förra sässen innan en matchvärmning när SSK spela mot MoDo hemma efter hockeygym som jag å Jack vandra förbi MoDos omklädningsrum vilket låg precis bredvid vårt där deras materialare hade ställt ut spelarnas klubbor så vi passade ju såklart på å spana in å flexa Zuccarello-Aasen, Foppa å Näslunds klubbor å det var då Jack fatta tycke för vinkeln å genom sin kontakt på Bauer fick han riktiga klubba. DEssutom hade han en period då han älskade Pat Kane efter OS så han beställde en av Kane's klubbor med ,vilken han inte fastnade för, vilken jag också testade men inte riktigt kände mig hemma med.

Nåväl, höll på å fixade en knopp till nya stickan samtidigt som jag lagade mat, man kan också säga att jag ignorerade chicken nuggetsen som i ugnen...



Så det blev grillkol å mackisar istället :D



När jag kom hem efter att ha tittat på collegelagens morgonvärmningar så stod min säng ute på parkeringen i 10 minusgrader. Det va grabbarna som uttryckte sitt missnöje med att de var tvungna å åka å hämta mig en extra vända till rinken bara för jag ville se träningarna. Ytterligare ett skitkul "practical Joke" från deras sida!



Mkt roliga ekar i periodpaus, som vanligt! DEtta är dock från en annan match mellan RPI och Merrimack lr va det var :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0