KHC Profilen Del I

Jag hörde häromveckan att superveteranen i sammanhanget, min mentor under första a-lagssäsongen hemma i Köping och better known as "Farfar" hade gjort comeback i KHC. "Faffen" vars bror spelade elitseriehockey för Luleå och HV71 och fick sluta pga att Djurgårdsspelare vid upprepade tillfällen crosscheckat eller på annat fult sätt utsatt han huvud för kollision så till den vida grad att hjärnskakning blev påföljden. Med tanke på storleken kan man inte anta annat än att Thomas Javeblad var en oerhört skicklig målvakt. Men nog om detta å tillbaka till huvudpersonen.

Joakim Javeblad var under säsongen 06/07 den jag såg upp till mest och hade mest respekt för i laget. Dessutom enligt mitt tycke och säkerligen många andras också, div.2 västra B:s bästa back den säsongen. Jag minns speciellt hur svårfångad och pucksäker Jave var i många situationer, ett bildspel som ettsatt sig fast på hjänhinnan är när han mot Kungsör borta tog 3 varv runt egen kasse med puck å på så vis lurade bort tre snurriga forcheckande KIK-lirare för att sedan sätta en flippmacka på bladet till en av våra egna forwards i mittzon.

Lika väll minns jag hur jag ett par år innan stod med ett gäng lagkamrater å kollade på KHC som då spelade i div.1 och hur två av de bästa spelarna i laget bjöd på show genom att Javeblad spelade diagonalare, klockren fippmacka genom mittzon som landade exakt på bortre blå där Anders Svedlund kom i högsta fart å sprätte dit den.

Faffen har även spelat en JuniorSM med Niclas Lidström i VIK samt fått legendstatus nere i småland med den anrika klubben Nybro IK.

Har även ett klassisk citat i minnet så hans bruna Eastonskaft som hängt med ändå från nybro-tiden, med säkert 8-9 olika specialgjorda förlängninsknoppar för att kunna spela vidare med den slutligen gick av på mitten.
"Jahapp, då var min säsong över då!" haha

Man måste annars beundra hans kärlek till ishockeyn, att aldrig vilja lägga av. Underbart att ha dig tillbaka i kranskostymen!

/Epajögga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0