Albany Devils

Idag hade AHL-laget Albany Devils träning efter oss igen. Dom spelar egentligen i en annan arena inne i centrala Albany. Iaf så är dom ju farmarlag till New Jersey, i NHL. Dom har också stora svenska inslag i laget i år. Det är tre svenska spelare i laget samt svensk tränare. Spelarna är Jacob Josefsson, Alexander Urbom och Mattias Tedenby, dock spelade Tedenby bara 12 matcher innan han blev uppkallad å har mestadels spelat i NHL sen dess. Jag kikade på träningen förra veckan, då hade jag inte koll på att Tommy Albelin coachade, surrade lite med deras materialare, han sa "det måste väll du veta, han gjorde ju det mest kända målet i svensk hockeyhistoria mot ryssarna", jag är troligen för ung för att veta vilket mål han snackar om men, anledningen till att vi börja snacka om tränaren va att jag tyckte han verkade bra å att jag kände igen han från någonstans.

Materialarn sa också att han var den hårda, tuffare av de två coacherna, "No fucking around with this one!". Han hyllade också Albelin å sa att han nu 47 år gammal fortfarande kunde spela, alltså höll god klass på AHL nivå, vilket jag inte tvivar på när jag såg han delta i och visa övningar på träningen, dom där klassiska graf-rören rör sig fortfarande smidigt därute. Jag å materialförvaltaren pratade vidare om Jacob Josefsson, jag frågade hur han hade spelat sen han kom tillbaka efter sin skada å han hade varit duktig sa han, han beskrev honom som "He is really strong on the wall". Vilket kanske inte va den första egenskap jag förknippade med honom, men iaf. Han såg vidare ut å trivas på träningen, bra fart på rören, fin teknik å även om han inte satte alla puckarna i nät så la han en hel del fina mackor när dom körde 2-1 övningar å sånt.

Idag när jag satt å vänta på att träningen skulle dra igång så vandra Tommy Albelin förbi mig å sa "Hi, how are you doing?" till mig, jag svarade "Good" nånting å så fråga han om jag va svensk, mitt blonda hår blåa ögon å min svenska klädstil var tydligen så pass uppenbar för honom, så jag fick en pratstund med honom, han var otroligt trevlig och gav mig sitt mobilnummer så jag kunde ringa honom å så skulle jag få fribiljetter till deras matcher när jag ville :)

Kanonkul att få träffa en riktig svensk NHL-veteran på plats i privatlivet sådär. Förresten så kom Jacob Josefsson förbi så blev jag introducerad med honom också. Också en riktigt trevlig kille. Kul att få snacka lite svenska.

Urbom såg också bra ut på träningen, han hade kommit tillbaka från en kort sejour i New Jersey men honom snackade jag ingenting med.

Tror Albelin är en av de mest underskattade spelarna vi haft i svensk hockey som lyckats så bra häröver! Verkar vara uppskattad som ledare och nu som tränare också

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0