Saint Nicholas

I USA lr ja, i Storbritannien med såvitt jag vet så kallar man Jultomtem för Santa Claus vilket är ett såkallad nick för Saint Nicholas som är ett helgon inom den kristna tron, det tillhör väll den ortodoxa samt den katolska kristendomen å således borde tomten kallas Santa i de länder där de har den tron, blir min logiska slutsats. Saint Nicholas va en grekisk präst7biskop bland annat som kom från Myra, vilket nu är en del av Turkiet, föddes år 270 e.kr å dog den 6e december år 343, han måste ha haft ett gott liv, inte tror jag d va speciellt vanligt att män blev 73 år gamla back then... Han hade ett rykte om sig att ge bort massor med gåvor, han va känd för å va en hemlig gåvoskänkare och tex så gömde han å stoppade ner mynt i folks skor när dom lämnade dom stående i hans närvaro. Därifrån har de troende fått detta helgon, som idag begyller Julen med denne utomordentligt trevliga Jultomten. Tack Nicholas säger jag!

Anledningen till att jag skriver detta är att jag fick frågan ett flertal gången under min vistelse i Boston "Do you believe in Saint Nicholas?" å det översatte ju jag lite tafatt til om jag tror på tomten, (vilket ijuförsig nog va vad dom mena), visste inte riktigt va jag skulle svara för jag har så fruktansvärt svårt å ljuga. Men jag svarade väll ngt väldigt vagt å jag fick frågan igen å igen osv, på Juldagen fick jag så mkt presenter av familjen å deras släktingar, till exempel en jättefin Canon digitalkamera med tilhörande portabel printer dessutom å fotopapper. Ingen dålig grej, fick en massa annat med + husrum, kärlek, nya vänner å så mkt mat jag kunde äta så nu har jag bestämt, nu får jag tamejsjutton ta å börja tro på Saint Nicholas! JAg vet fortfarande inte riktigt om jag tror på tomten men jag tror het klart på Saint Nick! Han har ju dessutom sin alldeles egna dag den 6e december vilket jag hädanefter ska uppmärksamma å fira lite bättre :)

Idag reste jag tillbaka till CD, Albany, mitt hem i New York State, det tog ca 3 timmar från mina vänner i Boston med bil. Slapp tåget då Jack, hans bror Kevin å deras lagkamrat Chris åkte tillbaka till skolan idag å passerade mitt hus påvägen. Detta sparade mig inte bara tid å pengar + att jag fick spendera mer tid med mina vänner. Jag fick träffa ytterligare en ny vän, faktiskt den spelare som vann hela EJHL:s poängliga förra året å blev Draftad av Anaheim i somras.

JVM-inledningen blev en räksmörgås för Lill-monstret, Chelin å deras buddies i Niagara. Roger Rönnberg verkar för övrigt ha sjukt dålig humor :P Det är också under all kritik att man inte kan se matcherna på nätet tkr jag!

Nu ska jag kolla på Beck, det ingår också precis som nästan allt jag gör, i min träning för å bli en bättre hockeyspelare, jag specialstuderar Gunvalds mentala styrka å attityd. Jag Upplever faktiskt en attitydförändring överlag den här säsongen, den snälla Martin finns fortfarande kvar men han har mer spetts nu ;)

Ska fortsätta historien om mitt Fresno-El Paso äventyr men d är så mkt, det orkar ja inte med nu, blir en annan dag!

Heje

/Mårtimus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0