De tre dödssynderna!

I mina tre nästkommande inlägg kommer jag ta upp tre huvudämnen som normalt sett kanske inte diskuteras å som lite typiskt svenskt kanske har lite tabu på sig att prata om å dela med allmänheten osv. Iaf har jag tänkt till, såsom jag ofta gör å kommit fram till att jag ändå vill ge mig på å knäcka den här nöten. Å ja skulle vilja ta hjälp av en remix eller låt säga en egen tolkning av ett stycke vår kanske mest kända bön "Fader vår" för å förklara hur jag vågar mig på detta. -"Vart jag mig i världen vänder står jag där med en massa vänner
Lycka försvinner, lycka återuppstår,
Gud förbliver fader vår. Amen"

Alltså i klarspråk, jag har kommit till insikt i/blivit bekväm med det faktum att jag har så många kompisar därute, de vet vilken sorts person jag är, å om en 6-7 styckna av alla mina tusentals kompisar därute nu skulle ta illa upp, so what? Då är dom troligtvis ändå lite för dumma för å inse att mina inlägg är helt fredligt menade å mest till för å ge läsaren ett gott skratt, men kanske ändock lära sig ngt nytt lr få en tankeställare...

Ja å visst äre fantastiskt, alltså att jag har flera tusen vänner. Alla är kanonmänniskor med, helt sjukt. Å dessutom har jag säkert en 2 å ett halvt tusen kompisar till därute i världen som jag inte fått äran å träffa än. Ofattbart hur positivt jag ser på framtiden nu när jag vet att jag kommer å få träffa så många nya skööna kompisar. Å om jag ligger där på dödsbädden en vacker dag med tusentals kompisar, ja då tycker nog jag att jag har lyckats här i livet, då kommer jag känna mig stolt och nöjd. Men jaja, nog så, mer svammel en anna gång.

Mina tre ämnen jag kommer gräva ner oss i (som jag naturligtvis kommer att sväva iväg ifrån under inläggets gång) är iallafall dessa;

1. Konservativa USA/sex å samlevnad (som ett gemensamt ämne alltså)
2. Rasism/Nazism eller främlingsfientlighet
3. Alkohol å droger

/ Jordan

Kommentarer
Postat av: Lena

Annars brukar man ju tala om sju dödssynder....Fundera lite över dom här du;)



och Vänner är guld värt!



De Sju Huvudsynderna/lasterna lyder på svenska och latin:



1. Högmod - superbia = (storhetsvansinne, fåfänga; eller åtminstone övermod; Hybris)



2. Girighet - avaritia



3. Vällust - luxuria = (otukt eller begär)



4. Avund - invidia



5. Frosseri - gula



6. Vrede - ira = (I vissa fall även hämnd)



7. Lättja (likgiltighet) - acedia



Vanligaste färger och djur som förknippas med synderna [redigera]

Högmod = Violett. Häst eller påfågel.

Girighet = Gul. Groda.

Vällust = Blå Ko, tjur, tupp eller get.

Avund = Grön. Hund eller get.

Frosseri = Orange. Gris.

Vrede = Röd. Tjur.

Lättja = Ljusblå. Get eller åsna.

Dödssyndernas straff i Helvete [redigera]

Högmod - att rådbråkas

Girighet - att sitta i en kittel med kokande olja.

Vällust - att bli insmord i eld och svavel

Avund - att sitta i iskallt vatten

Frosseri - att äta råttor, paddor och ormar

Vrede - att styckas levande

Lättja - att kastas i en ormgrop



Dödssyndernas motsats-dygderna:

Den vanligaste listan med dygderna lyder (på svenska och latin):



Ödmjukhet - humilitas (motsats till högmod)

Generositet - liberalis (motsats till girighet)

Kyskhet - virtus (motsats till vällust)

Medmänsklighet - humanitas (motsats till avund)

Avhållsamhet - frenum (motsats till frosseri)

Tålamod - patientia (motsats till vrede)

Flit - industria (motsats till lättja)

Man skiljer mellan:



De gudomliga dygderna



Tro, Hopp och Kärlek (där den sistnämnda kommer främst)

och



Kardinaldygderna



Omdöme - prudentia (den främsta dygden)

Rättvisa - justitia

Måttfullhet - moderantia

Styrka - fortitudo

2011-01-06 @ 22:42:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0